شستشوی فرش ابریشم

شستشوی انواع فرش ابریشم با دستگاه های تمام اتوماتیک و مکانیزه

در محتوای امروز می خواهیم در مورد شستشوی فرش ابریشم در قالی شویی صحبت کنیم. به طورکلی فرش ها یکی از اجزای جدا ناپذیر از منازل ما ایرانی ها می باشند. در هر خانه ای حداقل یک فرش وجود دارد. بسیاری از افراد در خانه های خود از فرش های نفیس مانند فرش های ابریشمی استفاده می کنند. فرش ها جزو کالاهای لوکس حساب می شوند، درنتیجه قیمت آن ها نسبت به دیگر کالاها زیاد می باشد. به همین منظور افراد برای مراقبت از آن ها و شستشوی آن ها سعی می کنند بهترین روش را برگزینند.

 ما هم در این جا می خواهیم یک قالی شویی معتبر فرش ابریشم را به شما معرفی کنیم تا درصورتی که قصد شستن فرش ابریشم خود را دارید، به این قالی شویی بسپارید و دیگر نگران خراب شدن فرش خود نباشید .این قالی شویی، قالی شویی پسرخاله ها می باشد که در تهران و کرج پاسخ گوی نیازهای شما عزیزان نسبت به قالی شویی فرش ابریشم هستند.

ویژگی های قالیشویی پسر خاله ها

 پرسنل این قالی شویی بسیار مهربان دلسوز و مسئولیت پذیر می باشند. شستن فرش ابریشم در قالی شویی پسرخاله ها توسط بهترین و جدیدترین دستگاه های شستشوی فرش انجام می شود. همچنین این قالی شویی دارای کارشناسان متخصص در زمینه شناسایی فرش و بافت آن ها هست، درنتیجه فرش های شما در قالی شویی پسرخاله ها طبق اصول علمی شسته شده و برای شستن هر فرش متناسب با بافت و جنس آن از مواد خاص و همچنین دمای آب مناسب استفاده می شود.

 قالی شویی که در مورد آن صحبت کردیم یک قالی شویی عضو اتحادیه برای فرش ابریشم می باشد. درنتیجه تمام فعالیت های این قالی شویی پیرو اتحادیه و تحت نظر آن بوده و همین امر باعث می شود که بابت فرش خود اطمینان کامل را داشته باشید. عاوه بر این هزینه شستن فرش ابریشم در قالی شویی پسرخاله ها با توجه به امکاناتی که دارد و همچنین بهترین موادی که برای شستن فرش استفاده می کنند، نسبت به دیگر قالی شویی ها بسیار معقول و مناسب است.

شستشوی انواع فرش دستباف

کدام قالیشویی ها می توانند فرش ابریشم را بشویند؟

می توان گفت که شستشوی فرش ابریشم جزو تخصصی ترین بخش ها در شستشو و قالی شویی می باشد . به همین دلیل است که هر قالی شویی از عهده این کار برنمی آید و یک قالی شویی برای آنکه بتوانند توانایی کافی شستن فرش ابریشم را داشته باشد، نیاز است که علاوه برداشتن امکانات از تجربه بالا نیز برخوردار باشد.

 

چرا نباید فرش ابریشم را در منزل شست؟

 به طورکلی فرش ابریشم نسبت به دیگر فرش ها دارای خواص ویژه ای می باشد. ازجمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد :

  • الیاف فرش ابریشم بسیار حساس و ظریف می باشند. درنتیجه وارد شدن کوچک ترین گرما به آن ها باعث آسیب زدن می شود. به همین دلیل است که فرش های ابریشم را نباید با آب گرم و داغ شست.
  • ازجمله دیگر موارد فرش ابریشم رنگ آن می باشد. فرش ابریشم دارای رنگ طبیعی است به همین دلیل امکان دارد هنگام شستشو رنگ پس داده و در یک قسمت فرش شاهد رنگ پریدگی و در قسمت دیگر شاهد چند رنگ شدن فرش شویم.
  • دیگر مورد برای خواص فرش ابریشم این است که برای آنکه تداخل رنگی در این فرش پیش نیاید، نباید آن را پیش از شستن خیس کرد و این فرق شستشوی فرش ابریشم و فرش ماشینی است.

 همین موارد باعث شده که شستن فرش ابریشم بسیار سخت و تخصصی شود و این کار را نتوان در منازل انجام داد. به همین دلیل باید برای شستن فرش ابریشم خود حتما به قالی شویی مراجعه کنید. بهتر است که قالی شویی شما جزو قالی شویی عضو اتحادیه برای فرش ابریشم باشد.

شستن فرش ابریشم

چه مواردی در قالیشویی برای شستن فرش ابریشم رعایت می شود؟

 طبق مواد موارد گفته شده فرش ابریشم بسیار حساس می باشد. درنتیجه برای شستن آن باید از شوینده های خاص و کم آسیب استفاده کرد و شوینده ای که برای فرش ابریشم بکار می رود برای فرش ماشینی مناسب نیست و برعکس.

 پیش از شستن فرش ابریشم باید حتما دقت کنیم که فرش عاری از هرگونه آلودگی باشد. همیشه قبل ازآن که فرش ابریشم خود را برای شستشو بفرستید آن را جارو کشیده و مطمئن باشید که هیچ گونه ذرات آلوده و گرد و غبار برایم باقی نماند.

همچنین از آسیب های بافتی فرش خود مطلع شوید. درصورتی که فرش ابریشم شما دچار زدگی و خوردگی و یا موارد این چنینی هست حتما به شخصی که برای بردن فرش می آید اطلاع دهید. اگر مطمئن نیستید که فرش شما دچار آسیب و خوردگی شده یا نه می توانید از کارشناسان قالی شویی پسرخاله ها کمک گرفته تا این افراد پیش از شستن فرش آن را بررسی دقیق کرده و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی به شما اطلاع دهند. در این حالت شما می توانید ضمانت قالی شویی را در قبال فرش خود داشته باشید و با خیال راحت تر آن را برای شستشو بفرستید.

 در قالی شویی ها برای شستن فرش ابریشم از شوینده های خاص و مخصوص این فرش استفاده می کنند همان طور که در قسمت قبل گفتیم بافت این فرش بسیار ظریف و نازک بوده و شوینده های شیمیایی بسیار قوی آسیب به بافت آن وارد می کند درصورتی که شوینده دارای خاصیت اسیدی و قلیایی زیاد باشد باعث می شود که الیاف فرش ابریشم و همچنین رنگ آن خراب شود

 

انواع فرش ابریشم و نکات شستن  این فرش

حال می خواهیم با هم ببینیم که شستن فرش ابریشم در قالی شویی به چه صورت انجام می گیرد؟

 شاید برایتان جالب باشد که خود فرش ابریشم نیز دارای انواع مختلفی است و برای شستن هر نوع آن باید موارد خاصی را مورد توجه قرار داد. انواع مختلف فرش ابریشم فرش چله ابریشم ، کرک ابریشم، و گل ابریشم می باشند. درنتیجه هر نوع از این فرش ها در قالی شویی معتبر فرش ابریشم به گونه ای خاص شسته می شوند و هزینه شستشوی فرش ابریشم در جنس های مختلف با هم فرق دارد.

  • برای شستن فرش ابریشم همان طور که گفتیم در ابتدا تمامی گرد و غبار و آلودگی ها یا روی آن را با جاروبرقی می زدایند. دقت کنید که برای فرش ابریشم جهت برداشتن گرد و غبار نباید از برس استفاده کرد .زیرا بافت و الیاف این فرش بسیار حساس بوده و در برابر هرگونه سایش دچار آسیب شده و الیاف فرش از بین می روند. پس همین امر باعث می شود که یک فرش ابریشمی را نتوان با جاروهای دستی شست .درحالی که فرش های ماشینی را می توان با جاروهای دستی نیز تمیز کرد.
  • مورد بعدی که در یک قالی شویی معتبر فرش ابریشم حتما باید رعایت شود شستن این فرش ها با آب سرد است. فرش ابریشم از هر نوعی که باشد در مقابل گرما بسیار حساس بوده و آسیب می بیند. آسیب آن هم بدین صورت است که الیاف آن تغییر شکل داده و دیگر به حالت نرم اولیه نمی ماند و حالتی سوخته به خود می گیرند.
  • همان طور که گفتیم رنگ های به کاررفته در فرش های ابریشم ابریشم طبیعی بوده و به همین منظور درحین شستن با آب یک تکه ممکن است رنگش از بین رود یا به بخش دیگر فرش سرایت کند. پس برای شستن فرش ابریشم نباید از آب استفاده کرد.
  • در یک قالی شویی عضو اتحادیه برای فرش ابریشم به منظور شستن فرش ها از ماده ای با نام هیدرو سولفید سدیم استفاده می کنند. لازم به ذکر است که از این ماده نیز باید به اندازه ای مناسب استفاده کرد و توصیه می کنم هیچ گاه خود بدون اطلاع و دانش علمی کافی  این ماده را تهیه نکرده و فرش های ابریشم خود را در خانه نشویید.  علت استفاده از هیدرو سولفیت سدیم در قالی شویی ها به دلیل خاصیت تثبیت رنگ آن می باشد. درنتیجه از این ماده به مقدار مناسب استفاده کرده و رنگ فرش ابریشم  را تثبیت می کند.
  • از دیگر مواردی که در قالی شویی برای شستن فرش ابریشم رعایت می شود این است که پس از شستشو حتما باید با ترفندهای ویژه و خاص قالی شویی، فرش آبکشی شده و بلافاصله در مجاورت نور خورشید قرار بگیرد تا به طور کامل خشک شود.
  • یکی از مواردی که در قالی شویی رعایت می شود این است که فرش ابریشم هیچ گاه نباید لوله شود. به همان دلیل تداخل رنگی که گفته شد اگر فرش لوله شود ممکن است رنگ یک قسمت به قسمت دیگر سرایت کند.
  • گاهی ممکن است در شستشوی فرش ابریشم سطح آن به دلیل حساسیت بالایی که دارد کمی زبر شود . برای رفع این مشکل می توان از سنگ پا استفاده کرد و در جهتی که الیاف فرش ابریشم حالت خواب می گیرند بر روی آن کشید.

 

شوینده های مناسب برای فرش ابریشم

موادی که از آن ها به عنوان شوینده فرش ابریشم استفاده می شود باید دارای ویژگی های خاصی باشند. از جمله این موارد این است که حتی الامکان از مواد طبیعی استفاده شود یا درصورتی که از مواد شیمیایی استفاده می شود خاصیت اسیدی یا قلیایی قوی نداشته باشند.

 گاهی نیز ممکن است حتی الیاف ابریشمی و فرش های ابریشمی به مواد شوینده طبیعی نیز حساسیت نشان دهند. پس بهتر است پیش از انجام این کار در یک قسمت کوچکی از فرش آن شوینده را تست کنید. پس از اطمینان از عدم آسیب شوینده به فرش می توان از آن استفاده کرد این کار نیاز به تخصص و مهارت بالا و همچنین تجربه زیاد دارد. به همین منظور توصیه می کنیم که حتما فرش های فرش های ابریشمی خود را برای شستشو به قالی شویی بسپارید. زیرا هزینه شستن فرش ابریشم در قالی شویی بسیار ارزان تر نسبت به هر گونه آسیبی به فرش ابریشمی شما است.

قالیشویی فرش ابریشم تهران

هزینه شستشوی فرش ابریشم

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای سپردن فرش ابریشم به قالی شویی جهت شستشو این است که هزینه شستشوی فرش ابریشم چقدر است؟

 به طورکلی هر ساله هزینه شستشوی فرش ها طبق اتحادیه فرش بیان می شود و قالی شویی هایی که جزو اتحادیه باشند موظف اند براساس همان قیمت دستمزد دریافت کنند. این دستمزد براساس مترمربع بیان می شود. یعنی هرچه فرش شما متراژ بالاتری داشته باشد هزینه آن نیز بیشتر است. اما فرش ابریشم به دلیل حساسیت بسیار بالا و دقت بالایی که می خواهند هزینه بیشتری نسبت به دیگر فرش ها دارند.

شستشوی فرش ماشینی راحت تر از همه فرش ها بوده و قیمت آن پایین تر است. پس از فرش ماشینی فرش های دست باف در زمینه های مختلف را داریم که با توجه به زمینه، قیمت مترمربع آن بیشتر می شود. و سپس شستشوی هزینه شستن فرش ابریشم که نسبت به دیگر فرش ها بیشتر می باشد. در این بین شستشوی موکت را نیز داریم که قیمت آن نسبت به شستشوی فرش ارزان تر است.

 علاوه بر موارد گفته شده که صرفاً جهت شستشوی فرش گرفته می شود، هزینه های جانبی نیز برای خدمات قالی شویی وجود دارد. یکی از این هزینه ها کرایه رفت وبرگشت مسیر است . قیمت رفت وبرگشت با توجه به قالی شویی تعیین می شود و ممکن است نسبت به قیمت اعلامی توسط اتحادیه تفاوت داشته باشد. علاوه بر قیمت هزینه رفت وبرگشت هزینه بسته بندی و کاور را نیز داریم .

فرشی که شسته می شود برای بازگشت به محل خود باید در یک بسته بندی و کاور کاملاً مناسب قرار بگیرد تا در طول مسیر دچار آلودگی، رطوبت، لک و دیگر موارد نشود. این کاور با توجه به مترمربع هر فرش حساب می شود.

 یکسری از موارد نیز باید توسط کارشناس قالی شویی بررسی و سپس قیمت گذاری شود به عنوان مثال اگر فرش شما دچار زدگی، خوردگی، آسیب، پوسیدگی و غیره شوند، کارشناس ابتدا باید آن مشکل را شناسایی کرده و در صورت توان آن را برطرف سازد یا هنگام شست وشو به آن توجه کند. همین امر باعث تفاوت قیمت و هزینه در شستشوی فرش ابریشم می شود. علاوه براین درصورتی که فرش خیلی کهنه باشد و جزو فرش های عتیقه حساب شوند برای شستن آن نیاز به حساسیت، دقت و مهارت بالایی هست که همین امر باعث می شود قیمت آن نسبت به قیمت اتحادیه فرق داشته باشد. اگر فرش شما دارای لکه، جای سوختگی و غیره نیز هست برای برطرف کردن آن هزینه های دیگری نیز دریافت می شود. تمامی این هزینه ها را می توانید با یک تماس ساده با قالی شویی مطلع شوید.

سخن پایانی

در محتوای این متن قصد داشتیم در مورد شستشوی فرش ابریشم اطلاعاتی را به شما عزیزان بدهیم. همان طور که در متن نیز دیدیم فرش ابریشم به دلیل الیاف و بافتی که دارد بسیار حساس بوده و دارای قیمت بسیار زیادی نیز می باشد. درنتیجه برای شست وشوی این فرش حتما باید از روش های علمی و امتحان شده استفاده کرد.

 هیچ گاه برای شستن فرش ابریشم خود در منزل اقدام نکنید. زیرا ممکن است با کوچک ترین اشتباه، فرش شما به طورکلی خراب شده و ضرر مالی زیادی ببینید. توصیه می کنیم که برای شستن فرش ابریشم خود، حتما آن را به قالی شویی عضو اتحادیه برای فرش ابریشم بسپارید. دراین صورت دیگر نگرانی بابت شستن فرش ابریشم خود به سالم ماندن آن نخواهید داشت.

 از سری نکات مهم برای شستن فرش ابریشم این است که حتما باید از ماده تثبیت کننده رنگ پیش از شستشوی آن استفاده کرد. زیرا رنگ های به کاررفته در فرش ابریشم طبیعی بوده و در صورت برخورد آب با آن ها ممکن است رنگ از بین رود یا به نقطه دیگر سرایت کنند. مورد بعدی این است که برای شستن فرش ابریشم هیچ گاه نباید از آب بسیار گرم استفاده کرد. این کار باعث خراب شدن الیاف آن و زبر شدن سوختگی آن ها می شود. فرش ابریشم پس از شستشو هرگز نباید لول شود و آن هم به دلیل همین انتقال رنگ بین طرح های به کاررفته بر روی فرش است. بسیاری نکات دیگر نیز وجود دارد که تمامی این موارد در یک قالی شویی فرش ابریشم مانند قالی شویی پسرخاله ها رعایت می شود و فرش ابریشم شما به طور کامل شسته و بدون هیچ گونه آسیبی به شما برگردانده خواهد شد.

 برای اطلاع از هزینه شستشوی فرش ابریشم می توانید با قالی شویی تماس گرفته و پس از گفتن متراژ فرش خود، هزینه نسبی آن را مطلع شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیریداینستاگرام ما